Tuumasta toimeen

Johan tässä on niiden soittojen kanssa jahkailtu. Aamulenkistä inspiroituneena päätin toimia. Jari-setä neuvoi, että paras kylmäsoitto on tehty kylmäsoitto. Jos liikaa suunnittelee ja miettii strategiaa, niin todennäköisesti jää se soitto tekemättä. Vaarallisinta on ylivalmistella puhelua. Siitä tehdystä soitosta oppii joka tapauksessa enemmän kuin mistään suunnitelmasta.

Kylmän soiton voi tehdä useammalla tavalla. Valmentajani Marikan kanssa olen käynyt mahdollisia vaihtoehtoja läpi. Perinteisin on se, kun soitetaan yritykseen rekrytoivalle henkilölle ja myyntipuheella yritetään saada työhaastattelu sovittua. Mun mielestä juuri se jännittävin! Toinen vaihtoehto on soittaa ja kartoittaa yrityksen rekrytointitarpeita, ja sitä kautta saada tietoa, mitä ehkä voisi omassa osaamisessaan kehittää. Kolmas vaihtoehto on soittaa asiantuntijalle, joka työskentelee yrityksessä, johon haluaa tai tekee työkseen jotain, mikä itseä kiinnostaa.

Päätin lähteä liikkeelle matalimman kynnyksen soitosta. Olin jo hieman tutkinut Tampereella toimivia IT-taloja ja Ambientian kotisivuilta löysin palvelumuotoilun. Eilen sitten päätin soittaa heidän yhteyshenkilölleen Tuuli Aalto-Nyyssöselle. Oli niin mukavan näköinen kuvakin, että kynnys madaltui entisestään. Hän vastasi, esitin asiani ja sovittiin, että palaan asiaan huomenna paremmalla ajalla. Tänä aamuna sitten soitin Tuulille uudelleen. Keskustelimme hänen urastaan ja siitä, miten hän päätyi palvelumuotoilun pariin. Kerroin hänelle tarkemmin kiinnostuksestani palvelumuotoiluun ja mietin siinä ääneen, voisikohan sitä yhdistää IT-osaamiseeni ja kokemukseeni. Hän antoi hyviä vinkkejä oman tulokulmani miettimiseen ja pohti mahdollisuutta hankkia jokin yhteistyökumppani, jonka kanssa voisin tehdä oman näytteen osaamisestani. Voisin esimerkiksi mallintaa asiakaspolun tai tutkia kosketuspisteitä ja kiteyttää tehtävästä saadun tiedon ohjenuoraksi yritykselle. Täytyykin laittaa tuntosarvet pystyyn mahdollisen yhteistyökumppanin löytämiseksi! Keskustelimme vielä palvelumuotoilun koulutuksesta, kirjallisuudesta ja alalla vaikuttavista henkilöistä, joita kannattaa seurata.

En tiedä mitä puhelulta odotin, mutta se ylitti kaikki odotukseni. Ei oikeastaan edes jännittänyt ja puhelu sujui jouhevasti. Molemmilla tuntui olevan paljon sanottavaa ja meinattiin toistuvasti puhua toistemme päälle. Innostus tarttui molemmin puolin! Sovittiin, että voin soittaa uudelleenkin ja hän voi toimia ikään kuin mentorina.

Toivottavasti tämä kokemukseni inspiroi jotakuta teistä lukijoista kokeilmaan samaa. En ole ollut mikään rohkea suun avaaja aiemmin vaan olen pitänyt itseäni tarkkailijan asemassa. Epävarmuus on vienyt halut puhua julkisesti eikä vieraiden kanssa keskustelun aloittaminen ole ollut minun lajini. Olen aina ihaillut ihmisiä, jotka pystyvät aloittamaan keskustelun heinäseipäistä noin vain.

Jos taas tuntuu siltä, ettei edes oikein tiedä mikä itseä kiinnostaa, suosittelen tekemään erilaisia tehtäviä oman osaamisen kartoittamisesta omien vahvuuksien löytämiseen. Työpaikkailmoituksistakin voi pongata eri juttuja, joten kannattaa lukea myös niitä ilmoituksia, jotka eivät suoraan vastaa omaa kokemusta. Itse löysin palvelumuotoilun erästä asiakaspalvelusuunnittelijan paikkaa hakiessani. Sen lisäksi osallistuin Nice Tuesday:n verkostoitumisiltaan Haltulla, missä puhuttiin asiakaskokemuksesta ja sen myötä kiinnostukseni vain vahvistui. Suosittelen lämpimästi erilaisia valmennuksia ja verkostoitumistapahtumia!

Innostuitko?

Mainokset

2 vastausta artikkeliin “Tuumasta toimeen

  1. Päivitysilmoitus: Usko unehes – Pelkotanssi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s